MX Masterplan KNMV
Als motocrosser in Nederland zit je in de luxepositie dat er verspreid door het land ruim zeventig bij de KNMV aangesloten crosscircuits zijn. Je hebt daardoor de mogelijkheid om het beste uit jezelf te halen in trainingen én de ultieme kick van wedstrijden te ervaren. Keer op keer, op elk niveau. Maar de druk op motocross neemt toe, terwijl het maatschappelijk draagvlak afneemt. Willen we in pakweg 2030 nog kunnen crossen, dan is er actie nodig…
Wat is er aan de hand?
Adviesbureau Peutz bracht in 2019 globaal in kaart hoe het gesteld is met de legalisering (dus de vergunningen en het bestemmingsplan) van crosscircuits in Nederland. Bij nog geen vijfde deel van de 72 onderzochte banen zijn het bestemmingsplan en de vergunningen in orde. Bij de rest van de circuits, het overgrote deel dus, ontbreken vergunningen of zijn deze onvoldoende. Ook past een crosscircuit niet overal bij het bestemmingsplan. Accommodaties in zo’n situatie worden in het gunstigste geval enkel gedoogd.
Dit zijn feiten die reden geven tot zorgen, want de wereld verandert. Zoals gezegd neemt de druk op de motorsport toe, terwijl het draagvlak afneemt. Vooral met betrekking tot uitstoot en geluid krijgen critici steeds meer voet aan de grond.
In België, ooit toonaangevend in de MX, hebben ze hier de gevolgen al van gevoeld. En hard ook. In krap vijftien jaar liep het aantal permanente circuits terug van ruim zestig… naar zes. Vier zijn er nog over in Vlaanderen en twee in Wallonië.
Ook bij ons is het voortbestaan van motocrossaccommodaties in gevaar. Willen we de toekomst van de MX veiligstellen, dan moeten we hier als motocrossend Nederland de schouders onder zetten: de clubs, de rijders en bonden samen. Want, sinds augustus 2021 is naast de KNMV ook collega-bond Motorsport Organisatie Nederland (MON) erbij betrokken. Samen trekken we de kar van het MX-masterplan.
Wil je meer weten over het KNMV Masterplan klik dan op deze link: knmv mx-masterplan